Hvorfor rulle opp på motsatt side???

Hvorfor rulle opp på motsatt side???

Postby Marius Engelsen » 07 Dec 2018, 14:01

Hei.

Jeg ser at det er vanlig at mange trener på å rulle opp på motsatt side av den siden man tipper over på. Er det noen god grunn til det? (Annet enn å gjøre det enklere for seg selv ved å utnytte momentet når man velter rundt)

I en reell situasjon vil man mest sannsynlig prøve både lavt og høyt støttetak før man velter, og står da allerede klar til å rulle opp på samme siden man tippet over på. En evt. balanserefleks som slår inn gjør at man lener seg vekk fra siden man holder på å velte mot, og da er man også klar til å rulle opp på samme siden om det ikke var nok å bruke kroppsvekten/balansen for å unngå velt.

Jeg ser fordelen av å kunne velge side man ruller opp på selvfølgelig, lær begge deler, men i åpent vann synes jeg det virker som man nesten alltid vil rulle best, enklest og raskest opp på samme side som man velter. Og man får ett høyt støttetak som er nesten lik en "kjapp rulle".

Tenker jeg rett, eller har noen andre meninger/fakta å komme med?
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Re: Hvorfor rulle opp på motsatt side???

Postby hotshot » 08 Dec 2018, 01:39

Flere "svar": først negativt.......

Innlæring av "full rulle" er på mange måter vanskelig, det gjør eleven forvirret og desorientert. "Alt skifter side" underveis i øvelsen med å rulle rundt. Jeg har brukt ned og opp på samme side som hjelpemddel for padlere som mister oversikten: Gå ned på høyre side med "mislykket støttetak" rett ut til siden, før åra frem til den ligger langs bårsiden og sveipe deretter tilbake med løftevinkel på bladet. Om nødvendig kan instruktøren stå ved siden av og styre årebevegelsen. Instruktøren har tett kontakt med åra og eleven hele tiden. Ved full rulle mister instruktør og elev nærkontakten underveis.

"Bevisbyrden"; var det en rulle eller et dypt støttetak? Ved "full rulle" er det ingen tvil.

Positivt med "full rulle":
Du får "løpefart", rotasjonen starter en rullebevegelse riktig retning som hjelper deg å komme rundt. Men hvis du nøler, vil du risikere å flyte opp på samme side som du gikk ned og de fleste nybegynnere blir da fullstendig forvirret. Dette blir verre med flytevest etc. som bidrar til at kroppen får enda mer oppdrift som bremser bevegelsen. Ugunstig hvis man blir avhengig av å ta fart for å komme rundt. Man merker tydelig at denne "løpefarten" er til hjelp ved innlæring av håndrulle. Back-deck rodeo rulle løser problemet med oppdrift.

Man lærer å takle at åra forlater overflaten og at rom og retning "skifter side"..

Historisk:
Rulle ble først vanlig i Europa blant elvepadlere og kajakksurfere. Når man velter, skjer det som oftest oppstrøms (elv) eller inn mot land (surf). Forsøk på å rulle opp igjen på samme side som man veltet, er nærmest håpløst (av og til mulig med utspekulert/sleip teknikk.......). Dvs. at forhldene tvinger deg til å rulle helt rundt. Til gjengjeld
skjer rulle nesten av seg selv på den lette siden. I ekstreme tilfelle får man "window-shading" med flere ufrivillige ruller etter hverandre.

https://www.youtube.com/watch?v=EVwDkayYVpE

Dette betyr også at hvis man velter "feil vei", så har man gode sjanser for å klare rulla selv om man ikke vlile klart det på flatt vann!
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Joker » 08 Dec 2018, 13:42

Tidligere rullet jeg mye 360 og opp og ned på samme side. Måtte ut av båten av og til fordi rulla ikke gikk som planlagt. Etter at jeg flyttet fokuset vekk fra hvilken side jeg tipper ned på til hvilken side jeg vil opp på har jeg omtrent ikke vært ute av båten. Når man øver rulla bør man prøve alle varianter, 360, opp og ned på samme side, sitte rett opp og ned i båten og bare bikke rundt, strekke seg så lang man er vekk fra båten i det man velter osv. Går det ikke som "planlagt" så bytter man side under vann, eller enda bedre, reverse sweep roll.

I videoen til hotshot ville det vært vanskelig å rulle opp på samme side som han veltet.
Joker

Postby Miamaria » 12 Dec 2018, 13:48

Enig, lurt å øve på mest mulig ulikt. Når folk bommer på rulla kommer det ofte av at de ikke takler stressfaktoren. Det er mang en bassengruller som har klart den fint der, men når de har kommet ut med drakt og vest på og har veltet uten å sitte klar i setup (hvem gjør det da) så blir det helt ukjent og panikken tar dem, vips, ut av båten tvert.

En grunn til å rulle opp på motsatt side er om man trener til konkurransebruk, da skal man vel det. Mulig det er derfor noen ser ned på de som ikke ruller hele veien, jeg vet ikke. Skal jeg øve sculling i tillegg til eller i kombinasjon med rulle så går jeg som regel ned på samme side som jeg skal opp. Det samme om jeg øver i forhold til bølger fra siden, rett og slett for å få det inn.

Men generelt synes jeg ikke det er nøye, og folk må gjøre akkurat det de er mest komfortable med og har mest bruk for sjøl.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Return to Hav-/Turpadling