Lage Grønlandspaddel

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Re: Lage Grønlandspaddel

Postby Marius Engelsen » 19 Dec 2018, 08:14

Er i gang med stormåreprosjekt. Nesten ferdig, og ser allerede svært lovende ut! :D

Neste oppgave blir en ny hovedåre med litt mer grep i vannet enn 215 thygesen åren. En åre for kortere treningsturer hvor høy fart og svette er prioritert. Jeg har ikke bestemt meg for dimensjoner enda, men jeg tenker å beholde skaftlengden og legge på 5 cm per blad.

Jeg lurte på om jeg rett og slett skulle ha samme bredden på de siste 20 cm på årebladet, kan det funke? Altså i stedet for en åre som går blir jevnt bredere fra skaftet for å ende på 95mm, så blir den jevnt bredere til den når 95mm 20 cm før enden på bladet? Da får man mere areal helt ute, og hele veien på åren.

Er det en god idè, eller vil det ødelegge åren? Noen som har prøvd lignende?
Padler fra Askøy :)
User avatar
Marius Engelsen
 
Posts: 236
Joined: 26 Jun 2018, 13:03
Location: Askøy

Re: Lage Grønlandspaddel

Postby hotshot » 19 Dec 2018, 10:39

Hvis du blar litt tilbake i tråden vil du se at jeg har gjort dette, og også lagd åre med smalere tupp. Den lange "Sawyer" åra mi har også parallelle sider på en stor del av bladene.
Min generelle erfaring er at en åre med bred tupp er mer "aggressiv" i forhold til bladareal og total lengde, jfr. AT "Oracle" som jeg bruker til hverdags.
Werner lagde i sin tid en "snill" elveåre med smal tupp som de kalte "freestyle".
Du vil finne begge disse årene her:
viewtopic.php?f=10&t=6196&p=51518&hilit=oracle#p51515

Uansett, din ide består i å la åra være BREDERE et stykke innover bladet. Dette kan du jo høvle bort senere hvis du ikke skulle trives med det, men jeg ser egentlig ingen grunn til at det skulle bli aktuelt.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
User avatar
hotshot
 
Posts: 2884
Joined: 17 Apr 2013, 13:58
Location: Akershus

Re: Lage Grønlandspaddel

Postby Marius Engelsen » 19 Dec 2018, 10:54

Ok, takk, da forsøker jeg det :)

Thygesen åren er av det brede slager i tuppen i forhold til de fleste «åreoopskrifter på nettet, som varierer fra ca 75-85 mm ca (thygesen bruker ca 90 mm), så jeg tenker det må bli bra å beholde bredden litt lengre innover. Vi får se :)

Jeg ser bileet av årene dine nå ja. Hvilke synes du er best å padle led av sawyer og thygensen? Og har du noen formening om hvilke bladtupp-profil jeg bør gå for?

Kjøpte også olje og sandpapir på biltema i dag. Jeg hadde tenkt å gå for kinesisk treolje, men etter jeg så databladet og miljøverneren i meg kom fram ble det kokt linolje, utvilsomt. (Selv om kinesisk treolje kanskje er «bedre»).
Padler fra Askøy :)
User avatar
Marius Engelsen
 
Posts: 236
Joined: 26 Jun 2018, 13:03
Location: Askøy

Re: Lage Grønlandspaddel

Postby Marius Engelsen » 19 Dec 2018, 10:58

Og er det mulig at en lengre åre med økt bredde lettere vil dra luft?
Padler fra Askøy :)
User avatar
Marius Engelsen
 
Posts: 236
Joined: 26 Jun 2018, 13:03
Location: Askøy

Re: Lage Grønlandspaddel

Postby hotshot » 19 Dec 2018, 11:16

Sawyer åra er et monster: Grove dimensjoner og laaang og tung! Men den gjør det veldig lett å rulle og sveipe. Fin til nybegynneropplæring. Kan nesten tenke meg at det burde være regelrestriksjoner i Grønlandsrulle konkurranser mht. åre-dimensjoner. Men det vil skape en jungel av forhold rundt kajakkstørrelse, padlerens høyde/kroppsvekt osv.

215 cm Thygesen åra er lett og kjapp, men litt spinkel for tunge karer.

Jeg opplever 225 cm som OK, mens jeg jeg nøyer meg med 215 cm Euroåre pga. bredere blader.

Grønlandsåre er såpass smale at tupp profilen ikke er så viktig, men teoretisk gir litt avsmalnede tupper mindre turbulens i vannet. For meg er hovedfordelen med avrundete "hjørner" at de er mindre utsatt for skader. Jeg har allerede reparert flere sprekker på Thygesen åra som har ganske kantete tupp.
viewtopic.php?f=23&t=5158&hilit=sprekk
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
User avatar
hotshot
 
Posts: 2884
Joined: 17 Apr 2013, 13:58
Location: Akershus

Re: Lage Grønlandspaddel

Postby Marius Engelsen » 19 Dec 2018, 15:53

SHITT!
Jeg «skulle bare» prøve noe, endte med at jeg høvlet ene kanten på enden av ett åreblad for tynt :(

Jeg prøver nå å bygge opp igjen med trelim og 7-8 lag høvelspon, men jeg vet ikke om det vil fungere. Noen tips?

Evt. får jeg konvertere den til en stormåre med litt kortere blad...
Padler fra Askøy :)
User avatar
Marius Engelsen
 
Posts: 236
Joined: 26 Jun 2018, 13:03
Location: Askøy

Re: Lage Grønlandspaddel

Postby hotshot » 20 Dec 2018, 12:59

Først:
"trelim" betyr vel det hvite "sløyd-limet" (PVA) fra Casco osv. ?
Det er ikke 100% vannbestandig og ikke så veldig sterkt. Det finnes i utendørs/vannfast utgave og Casco tilbyr også polyurethan lim som er vannfast. Men jeg ville nok vurdert epoxy til slike ting. Men hva/hvor på bladet/hvor mye var det som forsvant? Kan du sage av en bit og legge på en erstatning? Evt. legge på langsgående lister så du får en "laminert" åre? Inspirasjon for eksempel her:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =116316718

Alternativt vurdere om det er mindre jobb å starte på nytt? Avhenger av om du har nok materialer og avstand til trelasthandel? Antar at materialene dine ikke er så forbasket dyre? Venter spent på kreativ løsning
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
User avatar
hotshot
 
Posts: 2884
Joined: 17 Apr 2013, 13:58
Location: Akershus

Re: Lage Grønlandspaddel

Postby Marius Engelsen » 21 Dec 2018, 07:59

Jeg fikk ordnet stormåren. Jeg limte/laminerte med høvelspon, ett og ett. Deretter kuttet jeg enden på bladene 4 cm og pusset. Det ser veldig bra ut :) Denne åren ble dønn stiv, og veier 700g.

Jeg måtte bruke trelim for utendørs bruk klasse D3. PU-lim (Polyurethan lim) kunne jeg ikke bruke til dette, fordi at limet ekspanderer så kraftig. D3 limet holder ganske bra det også, en åre ligger stort sett tørt. Jeg har fyllt i ett hakk i thygensenåren min med sagmugg og D3 trelim, og det holder som bare det enda.

Jeg har også laget meg ny hovedåre. Tok utgangspunkt i thygesenåren, laget av forskalingsbord og laminert med avkappet for å bygge ut midten av åren, slik som på stormåren. Jeg synes at det man bygger ut med blir litt spinkelt, man må noen ganger høvle i overkant mye for å komme ned forbi "kantene" der man har laminert. Åren ser meget bra ut, MEN jeg synes den ble litt stor og tung, så jeg høvlet den litt tynnere. Jeg høvlet ned mer enn jeg hadde tenkt rett etter der skaftet slutter, så åren har fått litt flex. Usikker på om det betyr så allverdens mye, kanskje det er en ulempe, eller en fordel? Jeg håper å få prøvepadlet den i dag. Vekten nå er 890 gram etter at den er satt inn med linolje.

Jeg er usikker på om det er like greit å prøve å finne en fin 2x4, eller 2x8, i stedet for å bruke forskalingsbord og laminere. Det blir litt enklere å markere på sidene av åren om det er ett stykke.
Padler fra Askøy :)
User avatar
Marius Engelsen
 
Posts: 236
Joined: 26 Jun 2018, 13:03
Location: Askøy

Re: Lage Grønlandspaddel

Postby Marius Engelsen » 21 Dec 2018, 08:35

Og sånn ser de ut :)
åre.JPG
åre.JPG (187.17 KiB) Viewed 1319 times
Padler fra Askøy :)
User avatar
Marius Engelsen
 
Posts: 236
Joined: 26 Jun 2018, 13:03
Location: Askøy

Re: Lage Grønlandspaddel

Postby hotshot » 21 Dec 2018, 15:30

Det ser jo bra ut, selv om et bilde kan lyve mer enn 1000 ord.

Ja, lenge siden jeg brukte PU-lim sist. Husker at det ekspanderer.........

Det finnes en del triks for å håndtere lim-fuger mens de tørker/herder.
Tradisjonelle buemakere har pleid å surre fremfor å bruke tvinger, evt. elastisk surring med sykkelslange el.lign. er effektivt. Med ekspanderende lim blir selvsagt dette ekstra viktig. Samtidig risikerer man å skvise en lim-fuge så hardt at den svekkes av at det blir for lite lim igjen. Dette er en grunn til å rubbe opp limflatene så de ikke blir helt speilblanke. I tillegg vil en ru overflate gi ekstra feste. Det er også lurt å ha lim på begge flater for å sikre at alt fuktes av limet.

En annen risiko er at limflatene sklir ut av stilling. Jeg skrå-skjøtte en gang en Hertinge tre-åre hvor jeg opplevde dette problemet. Løsningen ble å borre et par hull og sette i skruer for å holde delene i stilling mens limet herdet. Etterpå fjernet jeg skruene og fylte hullene med epoxy. Et par prikker i overflaten syns jeg er en grei pris å betale for at alt blir riktig satt sammen. Det gir også mulighet for å prøvemontere laminerte konstruksjoner. Da kan man merke av med blyant og skru fra hverandre og høvle bort overskudd før ny testing osv. Kan være greit hvis det er innhule flater som er vanskelige å nå med verktøy.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
User avatar
hotshot
 
Posts: 2884
Joined: 17 Apr 2013, 13:58
Location: Akershus

PreviousNext

Return to Gjør det selv

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest