Padleteknikk lav åreføring

Re: Padleteknikk lav åreføring

Postby hotshot » 04 Jan 2019, 22:57

Ifbm. Grønlandspaddel design kommer vi inn på padleteknikk, så jeg lette etter en tråd som man kunne bruke som utgangspunkt. Og dermed fant jeg selvsagt en lenke som ikke funker lenger. Denne kan være en brukbar erstatning selv om det ser ut som bildene har forsvunnet:
http://www.touringkayaks.com/ww_backup/paddle_shape.htm

Lenke nr.2. er det verre å erstatte, selv om den handler om en padleteknikk som veldig mange bruker helt intuitivt.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Monsenrulle » 08 Jan 2019, 20:09

Jeg henger meg på denne tråden fordi den er innpå det jeg lurer på. Har nå padlet i ca. et halvår i den tro at jeg padler med lav åreføring mesteparten av tiden, siden "de fleste turpadlere gjør det." Kjøpte også åre for lav åreføring. Var i helgen for første gang på vannet sammen med noen andre padlere, og det var heldigvis en instruktør i klubben jeg har meldt meg inn i. Fikk da forståelsen at jeg har padlet med høy åreføring hele tiden, og med feil åre. Fikk prøve åra hans, en storbladet åre for høy åreføring, og forskjellen var sjokkerende. For første gang fikk jeg følelsen av at kajakken gikk framover med åra mot et "fast" punkt i vannet. Tilbake til alle videoene fra i fjor sommer, joda, de fleste padler slik jeg gjør, høy åreføring med åre for lav åreføring...Enten har jeg vært uheldig med videoene jeg har sett på, eller så er det veldig mange som bruker feil åre... Synspunkt , noen?
Monsenrulle

Postby hotshot » 09 Jan 2019, 09:01

OK, etter litt leting fant jeg en video som jeg syns er brukbar. Brukbar fordi den viser "utoverbevegelse" med åra:
https://www.youtube.com/watch?v=FI48azR7gqM Det er del 2 som er mest interessant her.
Denne utoverbevegelsen syns dårlig på bilder som er tatt fra siden, og bedre når man ser padleren forfra eller bakfra, evt. rett ovenfra (dronebilder).

Mange instruktører forteller deg at du skal stoppe padletaket og løfte bladet ut av vannet ved hofta uten å forklare hvorfor.
Svaret får du når du skal lære sveipetak: ved fortsette taket lenger bak og inn mot båtsiden, får vi kajakken til å svinge. Når åra kommer langt bak, skyver bladet vann sidelengs og fordi åra er bak midtpunktet på kajakken, virker den som et ror. Når vi skal padle rett forover, ønsker vi ikke dette, det er bortkastet energi og får kajakken til å gå i sikk-sakk.

Med høy åreføring og riktig vinkling av årebladet, blir denne utoverbevegelsen en utgave av konkurranseteknikken som brukes med vingåre. Dvs. at man sveiper åra utover slik at den virker som en flyvinge. Det er det samme som gir oss løft ved horisontale sveipetak eller sveiperulle, som får en flatbunnet motorbåt til å plane og et fly til å holde seg i luften. Og det er dette som gjør at en propell som roterer kan drive båter og fly forover. Så når en åre med bladet i korrekt vinkel beveger seg utover fra kajakken, vil den presse vann bakover og båten drives forover. Videoer av konkurransepadlere sett forfra illustrerer det samme.

Men hvis vi ser på denne videoen igjen, ser vi at man kan få til det samme med lav åreføring: årebladet settes i vannet inntil kajakken nær føttene og sveipes utover og bakover til det tas opp av vannet rett ut for hofta. Veldig mange turpadlere gjør akkurat dette uten å tenke over det, og det funker!

Men nå oppdager vi en ting til: slike sveipebevegelser fungerer best når bladet beveger seg på tvers av fartsretningen. Propellblader, flyvinger og roret på seilbåter og vikingskip er lange smale flater som beveger seg på tvers slik at de "fanger" mest mulig vann eller luft. Det gir mest "løft".

Og Monsenrulle: jeg tror du er på sporet av noe her!

Med litt mer vingåreinspirert padleteknikk kan vi kanskje snu helt rundt på forestillingene om hva som er "riktig" paddelåre ved forskjellige teknikker.

Og på Grønland har de vel visst det hele tiden? GP årer fungerer jo vertikalt med høy åreføring fordi man skråstiller bladet, riktignok motsatt vei av Vingåre. Da føres åra hele veien nær kajakken og man fortsetter padletaket bakover forbi hofta til årebladet forlater vannet av seg selv. Det gir en "snert" på slutten av taket, men vi ser at GP blir en digresjon i forhold til europeisk teknikk: alt er motsatt. Bortsettt fra at det er grunn til å tro at en GP åre bør kunne funke greit hvis vi bruker den som om det skulle være en vingåre.

Tilbake til Europaddel: hvis du sveiper en åre med smalt blad som en vingåre, vil den også gi "løft" som er rettet forover i fartsretningen. På tilsvarende vis vil en åre med bredt blad ikke være så mye bedre i en slik sammenheng: Ved "gammeldags" padling hvor man bare setter bladet ned i vannet og drar seg forover har det brede bladet mer åpenbare fordeler.

Men i tillegg til dette: de fleste moderne paddelårer med bredt blad har asymmetrisk tupp som reduserer vridningskreftene ved lav åreføring. Jeg padler for eksempel. mest med AT Oracle som har en slik fasong. Jeg har tidligere lagt ut bilder av den, for eksempel her:
viewtopic.php?f=10&t=6196&p=51518&hilit=oracle#p51515

Og så da? Jo, hvis du bruker en bredbladet åre med lav åreføring og utoverbevegelse, så vil jo "vingespennet" være på tvers av årebladet! Dvs. at med en slik teknikk vil dette bladet være mer effektivt enn et smalt åreblad.......
Kanskje vi har tenkt helt feil hele tiden?

Jeg har testet noen av disse tankene sist sommer, men det gjenstår å utforske dette mer bevisst nå som jeg har snudd litt rundt på måten jeg tenker rundt disse tingene. Da vil jeg nok se resultatet av forsøkene fra en ny synsvinkel. Men akkurat nå ligger kajakkene nedsnødd og isen ligger på vannet. Mulig noen av dere som fortsatt er mer aktive vil utforske slike ting ?

Og ja, "the Catch" eller bevegelsen i begynnelsen av taket når vi setter åra ned i vannet har også en skråvinkel som favoriserer brede åreblad, og årer med kurvet blad har fordeler med en "vingeprofil" som gir mer løft. Og altså: mange av dere har gjort disse tingene riktig i årevis uten å vite det. Ideene fungerer i litt forskjellig form både ved høy og lav åreføring, og evt. mellomting, så den enkelte padler finner som tidligere nevnt, etter hvert instinktivt frem til sin personlige stil som kombinerer slike elementer, og sannsynligvis på en ganske effektiv måte.
hotshot

Postby hotshot » 15 Jan 2019, 15:47

Jeg fant denne; virker lovende, kommer tilbake til saken når jeg har lest den:

http://www.off-ladhyx.polytechnique.fr/ ... 7hemon.pdf

Denne er kanskje mindre "vitenskapelig", men også interessant.
Mulig jeg har lenket tiil den før? Og Jim er primært squirt padler:
http://rivrstyx.com/stroke-theory/

Kanskje noen av dere andre også vil studere litt?
Andre lignende artikler som er verdt å se på?
hotshot

Previous

Return to Hav-/Turpadling