Vrakpant!

For privatpersoner :-)

Vrakpant!

Postby hotshot » 14 Mar 2019, 22:40

Visstnok er det 1000,- kroner i vrakpant for kajakker nå, se her:
https://www.dinside.no/fritid/innforer- ... r/68733264

Noen som har erfarning?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Vrakpant!

Postby hotshot » 20 Apr 2019, 08:35

Da har jeg levert 2 kajakker til gjenvinning.

Utfylt skjema er stemplet og kvittert- Det gjenstår å sende det inn og vente på penga. .
Direktoratets side med skjema osv. finner du her:
https://www.miljodirektoratet.no/verkto ... nt-pa-bat/

Legg merke til at det går en grense ved 15 fot. Ikke alle avfallsdeponier tar imot store båter, og teknisk sett er en lang kajakk en "stor" båt.! Det finnes en oversikt over mottak som tar imot store båter.

Ja, ja, sånn går det altså med kajakker og båter som man ikke får solgt for 1000 kroner. Jeg har noen vrak liggende på hytta, også.

Men det ligger en moralsk utfordring her også: På Finn.no finner jeg ca. 15 båter mellom null og tusen kroner. Det kan se ut som en forretningside å besørge disse vraket mot pant, men mange av dem er lagt ut i håp om at de skal får et nytt liv hos en ny eier. Jeg syns man skal respektere en slik intensjon, samtidig som noen vrak er nettopp, ja, vrak. Og kanskje man gjør selgeren en tjeneste ved å fortelle om vrakpanten.
hotshot

Postby veltern » 26 Apr 2019, 09:51

Da forstår jeg det bedre:
I oktober 2017 forsvant min SeaBird Lunar 12 fiskekajakk, som lå ved et tjern når bilveg, i søndre del av Nordmarka.....godt låst med kraftig kjetting.
Vrakpanten ble innført 1. oktober 2017...
Den vede ca 25 kg, og med kraftige integrerte båregrep foran og bak er det en enkel sak for 2 personer å bære den de ca 100 m på en sti frem til bilveg.
Det var en sekunda båt, lekk, uten luke, kjøpt i Vestby for 1200 eller 1500 kroner for 4 - 5 år siden.
Hadde jeg hatt nummeret på kajakken, kunne jeg kanskje ha funnet ut hvem som leverte den til gjenvinning. Hvis den er gjenvunnet, da. Kan jo være fjernet for å bli brukt av noen et annet sted også.
Men den forsvant da kajakksesongen vel var over for de fleste, i alle fall for en fiskekajakk.
veltern

Postby hotshot » 28 Apr 2019, 21:16

Hmm, ja, jeg bare leverte papirene, kastet egenhendig kajakkene i container for brennbart avfall og fikk stempel og underskrift på at de var innlevert.
Ingen prod./reg.nr. eller slikt ble registrert.

Å plukke båtvrak langs veien og levere dem til resirkulering, kan se ut som en forretningsmodell.
Enkelte vrak-eiere vil vel også oppfatte det som en tjeneste?
Ikke godt å si om det forklarer din opplevelse.

Generelt er vi vel på vei inn i en tidsalder hvor søppel er et "produkt".
hotshot

Return to Kjøp og Salg