Spørsmål vedr. Krav til utleier for å leie ut havkajakker

Spørsmål vedr. Krav til utleier for å leie ut havkajakker

Postby Arne H » 23 May 2019, 13:14

Hei!

Jeg driver en liten daglivarebutikk på helgelandskysten. Og i de senere år har jeg sett at bruk av kajakk her har økt betraktelig, og mange av disse kommer iland og stikker innom for å gjøre seg en liten handel. Ettersom butikken er deleier av et flytekai vurderer jeg om jeg skal kjøpe inn kajakker for å leie ut til turister, feriefolk, fastboende osv.

I den forbindelse lurer jeg på hva jeg som utleier er nødt til å ha av kurs, sertifikater, o.l. for å kunne leie ut kajakker.

Mvh
Arne
Arne H

Re: Spørsmål vedr. Krav til utleier for å leie ut havkajakke

Postby hotshot » 24 May 2019, 01:47

Det er bra at du spør:

Jeg har ingen formell juridisk kompetanse, men det primære er å sjekke (dokumentert med kursbevis eller tilsvarende) ferdighetsnivå hos leietakerne, og at de er forsvarlig utstyrt. Dvs. sikkerhetsutstyr og riktig bekledning. Hvis man skal lede turer eller kurs, finnes det sertifisering og kurs hos diverse godkjente aktører samt Padleforbundet.

Valg av egnete kajakktyper og tilpasning til forskjellige padlere krever også en viss kunnskap og erfaring. En erfaring som er gjort på elv opp gjennom årene, er at turister som søker spenning i omgivelser de ikke kjenner, er mer utsatt for ulykker. Det er stor forskjell på å padle i lukket farvann i Oslofjorden og på åpent hav og brott på Vestlandet eller nordpå. Dette handler om mer enn formell kurskompetanse. Og folk på reise/ferie har ofte ikke tid til å vente på rolig vær.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Marius Engelsen » 24 May 2019, 16:39

hotshot wrote:Det er bra at du spør:

Jeg har ingen formell juridisk kompetanse, men det primære er å sjekke (dokumentert med kursbevis eller tilsvarende) ferdighetsnivå hos leietakerne, og at de er forsvarlig utstyrt. Dvs. sikkerhetsutstyr og riktig bekledning.

Såvidt jeg vet er det ikke definert i hvertken lov eller forskrift hvilke krav til kompetanse man skal ha for å padle kajakk?
«Våttkort» er vel noe som er blitt «innført» av en aktør som har, eller har medlemmer, som har økonomiske interesser?

Det er jo veldig fint at det finnes kajakkurs, men jeg er imot at alt friluftsliv etterhvert skal kreves sertifisert. Veldig bra for de som er ute etter å tjene penger på dette.

Snart må man ha kajakkurs, navigasjonskurs, toppturkurs, randonnekurs, skredkurs, svømmekurs etc. for å få lov å ferdes i naturen. Det finnes mange andre måter å lære seg ferdigheter på, enn å ha ett papir fra ett kort kurs uten utløpsdato...

Det finnes mye bra på biblioteket, at man kan komme trygt i gang med padling derfra, det var sånn jeg begynte.
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Postby Miamaria » 24 May 2019, 22:36

Det du plikter er vel å følge produktkontrolloven/internkontrollforskrift - eller whatever det var. Som en del av det arbeidet har vel mange valgt å kreve våttkort, da det dokumenterer at du har vært til stede på et kurs der det grunnleggende skal ha blitt gjennomgått. Det er litt vanskeligere å dokumentere at man har vært på biblioteket eller sett youtube.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Marius Engelsen » 25 May 2019, 06:31

Miamaria wrote:Det du plikter er vel å følge produktkontrolloven/internkontrollforskrift - eller whatever det var. Som en del av det arbeidet har vel mange valgt å kreve våttkort, da det dokumenterer at du har vært til stede på et kurs der det grunnleggende skal ha blitt gjennomgått. Det er litt vanskeligere å dokumentere at man har vært på biblioteket eller sett youtube.

Så lenge du har org. nr. er du omfattet av internkontrollforskriften, jeg kjenner den godt, jeg fører jo tilsyn med den - men ikke med fokus på utleie/kajakk. Den er jo veldig generell, men inneholder ingen kvalifikasjonskrav (våttkort). Skriftlig Risikovurdering og rutiner for å redusere risikoforholdene kan man utarbeide slik man selv ønsker. Egenerklæringsskjema, sjekkliste, våttkort etc. - det er opp til virksomheten selv.

Det stemmer sikkert det du sier, noen velger våttkort. Kan jord være fordi man tror det er ett krav..

Men krav til våttkort er det ikke. Det finnes jo også online-kajakkurs, men man får ikke våttkort fordet. Og hvem som helst kan kjøpe en kajakk og sette i gang med padling.

Eller er det noe jeg ikke har hørt om? :)

Bra at man enda ikke blir stoppet av politiet på vei ut fjorden uten gyldig kursbevis, på vei utenfor skiløypen fordi man mangler toppturkurs, eller på vei utenfor T-merket sti uten navigeringskurs.
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Postby hotshot » 27 May 2019, 22:27

Familien har hytte på et sted hvor båter og kajakker passerer regelmessig på kort avstand om sommeren. Vi observerer, og enkelte ganger slås det av en prat. Noen av padlerne har leid kajakk og er på sin første dagstur. Det avsløres ofte ved at de holder åra opp-ned osv. Jeg har også pratet med ansatte i kajakkbutikker om slike ting, de er gjerne tilbakeholdne med å akseptere ansvar, og det er vel bare å innse at det er fritt frem. Hvis det stilles noen krav, så er det altså våttkort, og det er vel det eneste vi har som er noenlunde standardisert siden det "håndheves" av Padleforbundet.......

Men som jeg og andre har antydet noen ganger:
Oslofjorden nær land i sommerferien og badetemperatur i vannet er noe ganske annet enn Helgelandskysten osv. og det har ingenting med sertifisering å gjøre.

Og så er det vel slik at hvis "noen" skal lage noe juridisk rundt dette med utleie, så er vel samme "noen" ansvarlig for å lage et rammeverk for opplæring osv.
Det finnes regelverk for båtførere når fartøyet overskrider visse grenser for fart og størrelse. Kajakk er godt innenfor slike grenser.......

Og det er vel egentlig ingen forskjell på salg og utleie. Dvs. at ansvar først oppstår hvis det skjer noe galt pga. utstyrsfeil eller i forbindelse med guiding eller instruksjon. Innenfor rafting osv. opererer man med forsikringer og slikt, og i prinsippet er det vel ingen forskjell på elva og havet. det har vært ført lange diskusjoner om juridisk ansvar ved guiding på elva, også i kajakk, i klubber, kommersielt og helt uformelt. Bare å søke hvis man er interessert. Det kan også være aktuelt å sjekke vilkårene i deltakeres reiseforsikring; her har det vært en del varierende formuleringer i forbindelse med ekstremsport. Jeg har finlest noen slike, men jeg kan ikke huske at vanlig turpadling har vært nevnt.

Spørsmålet blir kanskje: hvem er det som leier kajakk og er god nok til å padle trygt utaskjærs? Neppe lokalbefolkningen, de fleste ville vel ha skaffet egen båt eller lånt av venner? Da blir det tilreisende som ikke gidder ta med seg kajakk på fly osv. For eksempel meg som bor nær Oslo og kunne tenkes å reise på ferie i Nordnorge? Eller utlendinger som ikke kjenner norske forhold. Jeg har ikke våttkort, men begynte å padle for over 50 år siden. Ble BCU sertifisert for lenge siden, men det er nesten ingen i Norge som vet hva det er. Andre turister kan sikkert fremvise sine lokale / nasjonale sertifikater som sier deg like lite. Så hva kan du gjøre? Sjekke om jeg er forsikret, evt. få meg til å underskrive en ansvarserklæring. Sjekke at jeg virker trygg i båten og er fornuftig kledd og utstyrt. Gi meg litt info om lokale forhold og hva jeg skal passe meg for. Avtale hvor jeg drar og når jeg ventes tilbake, helst få meg til å padle sammen med andre. Jeg tror det er viktigere enn å sjekke sertifikater (selv om jeg kanskje ville spurt hvis jeg var deg) og det ser ikke ut til at noen har klart å gjøre deg annet enn moralsk ansvarlig for at det går bra.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Hav-/Turpadling