Pausebekledning høst/vinter/vår?

Pausebekledning høst/vinter/vår?

Postby Marius Engelsen » 04 Oct 2019, 21:44

Så lenge jeg padler har jeg det godt og varmt nesten uansett hvor kaldt det er. I cockpiten er det lunt og varmt, og på overkroppen holder jeg varmen og produserer svette time etter time.

I pausene, når jeg går på land i litt småsurt vær for å lage lunch, da blir det ganske guffent ganske raskt. Våte hender, og fuktige klær under tørrdrakten. Hvordan holder folk varmen i pausene i kaldt og kanskje litt surt vær?

Det eneste jeg har funnet som fungerer sånn passe greit nok er en syntetisk jakke som jeg tar på, og vindsekken over. Varmt hanskevann som jeg heller i hanskene (neopren) før jeg padler videre.

Noen tips eller gode løsninger?
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Re: Pausebekledning høst/vinter/vår?

Postby Miamaria » 06 Oct 2019, 09:48

Fjellduk er vel det mest brukte her i nord i hvert fall, spesielt med foret utgave trenger man vel ikke noe annet på seg. Ellers er det en del som bruker storm cag på land også, men vindsekk er vel minst like bra. Storm cagen har den fordelen at den også er kjekk å ha når man er for kald på havet. Noen tar rett og slett en gammel, stor varm jakke til sånt bruk. I det siste har jeg sett stadig flere som har denne her, er også kjekk å hive på seg når man kommer på land mens man prekeverer utstyret: https://www.alfafritid.no/produkt/padle ... dry-robe-1
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Marius Engelsen » 06 Oct 2019, 15:56

Miamaria wrote:Fjellduk er vel det mest brukte her i nord i hvert fall, spesielt med foret utgave trenger man vel ikke noe annet på seg. Ellers er det en del som bruker storm cag på land også, men vindsekk er vel minst like bra. Storm cagen har den fordelen at den også er kjekk å ha når man er for kald på havet. Noen tar rett og slett en gammel, stor varm jakke til sånt bruk. I det siste har jeg sett stadig flere som har denne her, er også kjekk å hive på seg når man kommer på land mens man prekeverer utstyret: https://www.alfafritid.no/produkt/padle ... dry-robe-1

Ahh, den der dry-robe synes jeg ser helt mongo ut, men nå ser jeg at den kanskje har en funksjon også :)

Vindsekken jeg bruker er en exped bivybad duo, som har hull til armer og hode. Denne tar jeg på før jeg tar jakken over, og da holder jakken seg tørr, for tørrdrakten er gjerne våt. Blir som å gå med kjole, men får ett greit microklima inni der.

Men en god gammel foret arbeidsjakke, eller den dry-robe, var gode forslag :)
Marius Engelsen

Postby hotshot » 07 Oct 2019, 09:54

Gode tanker der, men det er bra å kjenne til grunnprinsippene.

Wind-chill og varmetap pga. fordampning fra våt overflate:
Tørrdrakt / våtdrakt med glatt vannavstøtende overflate er varmest. Porøs overflate gir varmetap når den er våt.

Luft - sirkulasjon: Poncho/Fjellduk osv. taper varme hvis den er åpen for luftsirkulasjon. BELTE HJELPER!
Frakk / kåpe uten belte gir gjennomtrekk!
En romslig Overtrekksbukse hjelper også, særlig hvis det er god overlapp i livet (selebukse, salopett).

Luft = isolasjon. Våte plagg isolerer dårlig. Flere lag, lukkede porer som ikk påvirkes av kondens, "brynje" eller ullgenser er bra mellom tette lag.
Engelske padlere snakker om "layers"....
Ull isolerer bedre enn syntetisk fleece.
Selv tørr bomull er OK, men ikke når den er våt (kondens).

Varme føtter og hender er viktig.
Varme såler gir isolasjon under føttene!.
Overtrekksvotter......

Hold hodet og halsen varmt
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Miamaria » 09 Oct 2019, 11:41

hotshot wrote:Luft - sirkulasjon: Poncho/Fjellduk osv. taper varme hvis den er åpen for luftsirkulasjon. BELTE HJELPER!
Frakk / kåpe uten belte gir gjennomtrekk!

Sant nok, men det skal ikke nødvendigvis så mye til alltid, heller. Når jeg kommer på land har jeg skjøt jeg tar på. Selv om det er åpent nede, så holder jeg ganske bra varmen i det mens jeg sjauer stæsjet. Det går jo lynings raskt å få på, i forhold til å stå og balansere på seg en bukse.

Man må bare finne ut hva som passer en. Skifteskjørtet mitt kan jeg også ta utpå tørrdrakten i en pause, hvis jeg ikke er for våt. Også et smart plagg til sitt bruk.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Marius Engelsen » 09 Oct 2019, 12:34

Vindsekken som jeg bruker under jakken holder varmen godt på bena, etter en liten stund. Den hindrer fordamping og dermed varmetap, men er litt stor til den bruken.

Det står mye (alt?) om dette i Randulf Walles bok «hvorfor er det så kaldt å være våt?». Artig bok for friluftsetusiaster som ønsker svar på mye forskjellig.

Jeg tror kanskje jeg skal sy meg en ny vindsekk, med armer på og hull til hodet. Den skal gå ned til anklene, eller midt på leggen og være passende passform. Den kan jeg ta på meg slik jeg gjør i dag, før jeg tar jakken utenpå, og holder varmen samtidig som jakken forbilir tørr til bruk i camp om kvelden. Eller kanskje bare sy en overtrekksdress i tynt ripstop nylon i stedet...

Jeg har ett litt for stort billig tynt gammelt regnsett/skallsett liggende ett sted, det kan også funke som dampsperre, uten at man ser alt for teit ut.

Hensikten er å hindre fordamping fra den våte overflaten på drakten og holde isolasjonen tørr.
Marius Engelsen

Return to Bekledning