VHFradio og sikkerhet

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

Re: VHFradio og sikkerhet

Postby AndersRS » 06 Jan 2012, 19:10

Ser ut som om det koster noe årlig i henhold til prislisten hvertfall

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby rambler » 06 Jan 2012, 20:12

Ja, det er jo et årlig gebyr. 400kr for padlere tror jeg. Det inkluderer en del tjenester, men hvor nyttige de er vet jeg ikke. I praksis skal vel årsavgiften dekke vaktholdet på stasjonene døgnet rundt hele året.
rambler

Postby Sven K » 07 Jan 2012, 02:51

også har du mic og headset innebygd i hjelmen.. :D gecko helmets har slikt.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby rambler » 07 Jan 2012, 09:45

Ja, man skulle nesten tro at en handsfreeløsning for vhf var et must i en kajakk. Kommunikasjonsprosedyrene er ganske omstendelige og i dårlig vær vil det antagelig være umulig å sitte med en radio i hånden og åren i den andre.

Ser det reklameres med slike enkle handsfreeset som følger med som standard når man kjøper mobiltelefon også. Sikkert fine å ha under en neoprenhette.
rambler

Postby Sven K » 07 Jan 2012, 12:02

men tåler det hvann?..thats the question. Personlig ville jeg vært forsiktig med å kjøpe billig nødutstyr. Man får sikkert snart tørrdrakt til kun 299,-
laget av overarbeidede barnehender :twisted:
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby rambler » 07 Jan 2012, 13:15

SK wrote: men tåler det hvann?..thats the question. Personlig ville jeg vært forsiktig med å kjøpe billig nødutstyr.

Jo, det sies at de skal tåle vann og ikke er de jeg har sett spesiellt billige heller. Men muligens er slike spesialtilpasset de enkelte merkene.

Hvis man skaffer seg slikt skjegg som Dubside, så kan man kanskje feste en slik mikrofon øverst i skjegget og la ledningen gå skjult inne i skegget.
rambler

Postby Kaptein Krok » 06 May 2012, 17:47

Jeg har en VHF dual channel håndholdt sak som jeg bruker å ta med meg på tur. Har lett grundig og vel på frekvens-lister for å finne ledige frekvenser i nærområdet mitt. Da brukes disse ledige ikke-maritime frekvensene som skravlekanal mellom kajakker, mens det er lytting på kanal 16 på det andre sub-båndet og ikke noe annet enn det.

Her er tingen...jeg har ikke lisensiert VHF'en eller tatt det radiokurset siden dette ikke er en marin VHF, den har riktignok muligheten til å programmere inn maritime kanaler (noe jeg har gjort). Så vil man da i ytterste konsekvens oppleve å bli straffet om man roper opp kanal 16 hvis man står på et skjær og klamrer seg fast til en stake langt ute i ytterleia?
Kaptein Krok

VHFradio og sikkerhet

Postby BerntS » 06 May 2012, 19:15

Når man er i nød har man lov å bruke alle tilgjengelige hjelpemiddler..
Tror ikke du hadde fått noe straff så lenge nødropet er reelt.

Men det er ikke vanskeligt å ta den prøven og få lisens da...
:D :D Ut på tur aldri sur :D :D

Thygesen GP årer
Njørd Ro og Kajakklubb
BerntS

Postby Marius Engelsen » 30 Jul 2020, 19:01

BerntS wrote:Hei paddler mest uten for bergen
Sliter ofte med mobildekning, stor forskjell mellom de forskjellige telenor og netcom.

Men vhf har jeg med så lenge turen går i litt utsatt farvann eller steder der det er mye store båter.
Jobber litt på sjøen selv og vet at de store båtene liker at eg roper de opp for å informere at vi venter til de har passert feks.
Vet mange skippere blir veldig usikre når det plutselig er mange kajakker rundt de.......

Ang dekning så er det ikke noe problem å snakke med båter som du kan se, har hatt en del komunikasjon med håndholdt i store bølger fra liten båt og det går helt fint.
Har ikke prøvd kontakt med kystradiostasjonene med håndholdt.

Og når eg er på tur så ligger vhf avslått i dagsluken, min prioritering ang lyttevakt er at eg har lite å bidra med fra kajakken i en redningsaksjon.
Så eg skrur den på hvis jeg føler det er behov eller hvis det er andre padlere som har vhf med.
Men min vhf holder langt over en helg med litt masing...

Så kombinasjonen mobil sammen med vhf føler eg er det beste for meg.

Tenker en del på ny vanntett VHF selv. Har hatt med en håndholdt som ikke er vanntett, men den tok kvelden til slutt. Har forsøkt radiosjekk med kystradioene i Vestland fylke, men har aldri fått kontakt. Og kun til tider får jeg inn værmeldingen.

«Følg meg hjem tjenesten» har ihvertfall ikke noe for seg, for man får kanskje ikke kontakt med Kystradioen igjen. Mobildekningen langs kysten er for tiden helt ypperlig, så å ringe med VHF har heller ingen hensikt.

Men ved krysning av fjorder, når skip kommer imot som man ikke vet om ser deg, har det kanskje noe for seg. Hvordan anroper man skip man ikke vet navnet på?

«Rødt skip i Hjeltefjorden»/«Stor fiskebåt vest for Algrøy», dette er XXX. Jeg padler kajakk, du har kurs mot oss, ser du oss?
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Postby Miamaria » 01 Aug 2020, 19:30

Kan man kalle opp «Grønn og hvit, stor båt, i Sognefjorden. Dette er xxx. Jeg padler kajakk og du har kurs mot meg. Ser du meg?» ?
Kan man kalle opp alle båter ved dårlig sikt i Fensfjorden, og informere om at man krysser i kajakk og hvor man er?

Det kan du. Jeg har gjort førstnevnte en gang vi var en gjeng som så ut til å skulle bli nedkjørt av en speedsjark. Jeg har også gjort det samme da noen i min gruppe bestemte seg for å padle i nærheten av et skip og det var vanskelig fra min posisjon å se om de var i veien eller trygt på avstand - kjekt å da kunne kommunisere enkelt og få avklart situasjonen. Jeg har også kalt opp "all ships" og informert om at jeg skulle krysse sund og fjorder der det er skipsleier.

Men rekkevidden er en bøyg ja. Det er litt for ofte at Kystradioen ikke hører hva man sier, og da får jeg litt noia. Hva om de tror jeg prøvde å be om hjelp, liksom.

Jeg har VHF-en med, for den er et ekstra hjelpemiddel der det er dårlig telefondekning, men den blir mest brukt når man er store eller flere grupper på havet. Tror nok også jeg kommer til å kjøpe ny når den blir ødelagt, de er blitt så pass billige nå at det er grei ekstraforsikring for min del. (Men her jeg bor er det mye fiskeri, oppdrett og andre båter, og ikke nødvendigvis god mobildekning der jeg ferdes.)

- Ellers til de som ikke har tatt den der prøven, så er jeg enig i påstanden om at det er ganske lett. Bare å hive seg til. :)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

PreviousNext

Return to Annet Utstyr