VHFradio og sikkerhet

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

Re: VHFradio og sikkerhet

Postby Miamaria » 04 Aug 2020, 11:52

En annen ting jeg kom på, er at det kan være vanskelig å beregne hvor fort båter har når de er langt unna, følgelig vanskelig å beregne om man har tid til å krysse eller ikke. Det kan man jo faktisk få greie på hvis man kaller båten opp. Det samme hvis man er på vei over og ser en båt, så er det ikke alltid så lett å vite eksakt hvor man er i forhold til leia og om det er best å stoppe/bakke, eller padle videre for å komme unna. Det ser man gjerne også bedre fra skipet, så selv om de store ikke svinger så lett unna deg så kan det likevel være til hjelp å få kalt dem opp i noen situasjoner.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Marius Engelsen » 04 Aug 2020, 12:21

Miamaria wrote:En annen ting jeg kom på, er at det kan være vanskelig å beregne hvor fort båter har når de er langt unna, følgelig vanskelig å beregne om man har tid til å krysse eller ikke. Det kan man jo faktisk få greie på hvis man kaller båten opp. Det samme hvis man er på vei over og ser en båt, så er det ikke alltid så lett å vite eksakt hvor man er i forhold til leia og om det er best å stoppe/bakke, eller padle videre for å komme unna. Det ser man gjerne også bedre fra skipet, så selv om de store ikke svinger så lett unna deg så kan det likevel være til hjelp å få kalt dem opp i noen situasjoner.

Akkurat sånn opplever jeg det også, og tenker det samme som deg. Det er ikke bare enkelt å «vike for større fartøy» når man skal krysse lage åpne havstrekl. Så det blir nok en ny VHF radio på meg :)

Jeg tenker at Standard Horizon HX40E kan passe fint, den er på størrelse med en kortstokk, vanntett og har 6W effekt. Den trenger flytedeksel for å flyte, det er en slags gummiramme, og da tåler den mye mer støt og slag enn en litt større utgave som flyter uten flytedeksel. Se link: https://www.maritim.no/search?action=se ... el&pos=642

Har som sagt PLB, så distress knapp trengs ikke.

Leste en gang at man burde prøve å sende på lav styrke, før man sender på høy styrke. Noen som vet om det stemmer, og hva grunnen er? (Er der for å ikke forstyrre trafikk som ikke trenger å høre deg?)
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Postby Marius Engelsen » 28 Aug 2020, 13:51

Da har jeg hatt Standard Horizon HX40E en stund, og brukt den litt. Jeg får kontakt med kystradioen så og si overalt, den gamle Cobra VHF-radioen min var rett og slett defekt, så det forklarer hvorfor jeg ikke har fått kontakt tidligere :P
Og hadde jeg ikke hatt en PLB, ville jeg kjøpt en en VHF med DSC og GPS.

Standard Horizon HX40 er knøttliten, og passer fint i vestlommen. Jeg har brukt den til å ringe hjem med (bare for å prøve) og jeg hører skip og Fedje VTS klokkeklart. Framover skal jeg aktivt bruke "meld fra hvor du drar" tjenesten, jeg drar jo på mye soloturer og stort sett vet ingen hvor jeg er.

Kommer man i nød når man er på tur og har brukt "meld fra hvor du drar" vet de allerede omtrent hvor du er og hvor mange dere er om du må kalle mayday, og alle skip i nærheten blir informert (hvis de har VHF). Jeg har tegnet lisens, og da ligger telefonnummer, nødkontakter og diverse informasjon tilgjengelig for kystradioen ved behov. Får man ikke kontakt med kystradio på VHF, kan man ringe 120 på mobilen, eller de ringer deg :)

Når det regner, og jeg sitter med neoprenhette og neoprenhanske på, er den fortsatt svært enkel å bruke. En vanntett mobil er ganske dårlig når høyttaler og mikrofon har fått vann på seg, og vanskelig å betjene med våt skjerm og hansker. Men VHF virker like bra :)

Man får tilgang til værmelding når som helst når man er utenfor mobildekning, og kan ringe hjem og fortelle at man fortsatt er trygg.

Men Standard Horizon HX40E har en ulempe. Batteriet (som varer mer enn 24 timer) er ikke utskiftbart. For å bøte på dette på langtur har jeg kjøpt meg en overgang fra USB til sigarettuttak. Det gjør at jeg kan lade med den medfølgende 12V sigarettuttak-laderen via en vanlig powerbank. Dvs. hvis man skal på langtur og ikke har tenkt å overholde lytteplikten, holder allikevel batteriet til tur som varer flere måneder.

Jeg kan varmt anbefale en god håndholdt VHF for alle havpadlere :)
Og jo flere som har VHF på sjøen, jo tryggere blir det for alle.
Marius Engelsen

Postby Miamaria » 29 Aug 2020, 09:25

Men da går den i hvert fall å lade med USB? Det ser jeg i så fall som en fordel… Den jeg har får jeg ikke ladet uten stikkontakt i vegg, og laderen er i tillegg håpløs å frakte med seg. I markedet for en ny, rett og slett. Men jeg skal ha med distressknapp så da er det vel litt annet utvalg.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Marius Engelsen » 29 Aug 2020, 18:03

Miamaria wrote:Men da går den i hvert fall å lade med USB? Det ser jeg i så fall som en fordel… Den jeg har får jeg ikke ladet uten stikkontakt i vegg, og laderen er i tillegg håpløs å frakte med seg. I markedet for en ny, rett og slett. Men jeg skal ha med distressknapp så da er det vel litt annet utvalg.

Ja, med overgangen lades den via USB :)

Kjøper du eks. Standard Horizon HX890 med DSC og GPS, kommer den med utskiftbart batteri, og batterikasse for vanlige AA batterier. icom er også bra radioer.

Akkurat den batterikassen virker jækla kjekk! (du tar av batteriet, og setter på batterikassen med plass til AA batterier).

Men ja, du får modeller som kan lades direkte med USB kabel også. Men da har du ett potensielt lekkasjepunkt i gummilokket over USB kontakten. Min har en ladepol på hver side, så jeg må ta med ladebraketten. Men den er liten og lett.
Marius Engelsen

Postby Miamaria » 31 Aug 2020, 08:29

Marius Engelsen wrote:Men ja, du får modeller som kan lades direkte med USB kabel også. Men da har du ett potensielt lekkasjepunkt i gummilokket over USB kontakten. Min har en ladepol på hver side, så jeg må ta med ladebraketten. Men den er liten og lett.

Skitt, godt poeng. Irriterende nok med de ladepolene som eirer hele tiden. :roll:
Padlebloggen min
Miamaria

Previous

Return to Annet Utstyr