Valg av første kajakk, budsjett 20k. - Løst

Valg av første kajakk, budsjett 20k. - Løst

Postby DN-2 » 26 Aug 2020, 14:05

Det gikk opp for meg at jeg hadde prøvd gen1 bylgja. Prøvde gen 2 og var solgt nærmest på sekundet. Etter 20 min padlet jeg så fort som det var mulig tilbake til butikken og bestilte en.

Edit:
Innser at historien ikke burde slettes, så jeg gjenforteller den her.

Jeg var altså på utkikk etter kajakk, budsjett max 20k. Glassfiber foretrukket, men så også på plastbåter. Hadde på forhånd padlet en del NDK i klubbsammenheng, og var (er) forelsket i Romany Surf. Kunne godt kjøpt brukt. Bruksområde jeg ønsker meg er først og fremst lek og moro i bølger, dernest småturer i nærområdet, men ingen ekspedisjoner. Jeg kan i så fall få lånt gode turbåter gjennom klubben de gangene jeg vil ha behov for det. Jeg er fersk i gamet, tok grunnkurs i juni og har padlet 8-10 turer med klubben etter det. Ikke helt trygg på egenredning, har såvidt begynt å lære inn bevegelser og prinsipper mot rulla.

Hadde Bylgja som alternativ tidlig, men prøvde en og likte den ikke. Satt godt i den, men det var (synes jeg) alt for høy kant i lukesargen bak, og det manglet strikk foran sittebrønnen. Måtte være skikkelig gummimann for å nå fram til strikkene foran den lille dagsluken. Var også litt stresset når jeg prøvde den, så følelsen ble nok litt preget av det.

Hadde også Romany Sport på lista, men det ble for lang bestillingstid på den fargen jeg ville ha.
Zegul Arrow Play HV brukt - var nært å kjøpe en slik brukt. Selger nektet dog å sende den på sjøen for prøvetur, og oppførte seg etter min oppfatning litt merkelig. Til slutt svarte han ikke på spørsmålene mine om hvilken modell det var (acore eller rock solid), og når og hvor den var kjøpt. Så da falt den automatisk fra.
P&H Delphin 155 sto på lista over båter jeg ville prøve, men kom aldri så langt.

Så, en lørdag dro jeg spontant ned til Aktiv på Askøy. Jeg hadde egentlig tenkt å prøve en Ymir bare fordi jeg hadde en times tid til overs, samt se om de hadde noe rulleutstyr inne som neseklype og hette. Snakket lenge med selger i butikken, og skjønte ganske fort at jeg hadde prøvd en gen 1 Bylgja. Forskjellen mot gen 2 var ikke enorme, men det var gjort gode forbedringer som lavere kant på lukesargen bak og ekstra strikkfeste foran sittebrønnen slik at det faktisk var mulig å få tak i ting der. Noen andre smådetaljer som gjorde at båten tåler litt mer juling var også gjort.
Det må også nevnes at jeg selv har fått litt mer erfaring i kajakk, som også kan ha noe å si for hvordan jeg opplevde båten kontra de andre jeg har prøvd.

Ihvertfall, jeg tok imot tilbudet om å prøve båten. Hadde litt mer tid denne gangen, og det var ikke stress involvert, så jeg tok meg god tid til å se over alle detaljene i båten, justere pedalene, i det hele tatt prøve båten skikkelig. Med en gang jeg satte meg i båten på sjøen merket jeg at dette virkelig var som å ta på seg en sokk. Jeg opplever den som litt "tightere" enn Romany Surf, som jeg flere ganger har tenkt at må paddes rundt lårstøttene for at jeg skal sitte perfekt i. Det trengs ikke på Bylgja. Støttene lå akkurat der de trengte, og kanting av båt har faktisk ikke føltes lettere siden jeg padlet NDK Explorer, som er en båt litt utenfor mitt bruksområde (og budsjett).

Det ble med andre ord en fryd av en prøvetur, og jeg følte meg skikkelig hjemme i båten. Jeg padlet rundt på kant og lekte meg i småbåthavna, og tok meg en tur ut i fjorden. "Alt" stemte, og det var bare å komme seg inn og sette seg på lista for neste leveranse. Med et bredt smil og en skikkelig god følelse dro jeg fra butikken med ordebekreftelsen i hånda.

Oppdatering kommer når jeg har fått båten og har fått prøvd den i litt flere forhold.
Last edited by DN-2 on 30 Aug 2020, 17:07, edited 1 time in total.
DN-2

Re: Problem løst - kan slettes

Postby hotshot » 29 Aug 2020, 23:52

Hyggelig med begeistring!
Og hvorfor slette? Dette er jo interessant informasjon for andre som er på leting.
Dessuten venter vi selvsagt i spenning på din opplevelse etter å brukt båten llitt under varierende forhold.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Problem løst - kan slettes

Postby KjetilBN » 30 Aug 2020, 12:29

Hva var problemet som er løst?
Setter stor pris på at erfaringer som dette blir delt, så håper ikke det slettes.
KjetilBN

Re: Valg av første kajakk, budsjett 20k. - Løst

Postby DN-2 » 30 Aug 2020, 17:07

Da er historien oppe igjen. Så lar vi den stå :)
DN-2

Re: Valg av første kajakk, budsjett 20k. - Løst

Postby DN-2 » 04 Oct 2020, 10:21

Da er kajakken i hus! Ikke så mye nytt om inntrykket av båten foreløpig, den sitter som støpt og føles trygg uten at den føles som noen flåte. Jeg er foreløpig kjempefornøyd, og merket godt at den sitter tett på kroppen på torsdagens klubbpadling når jeg fikk prøvd båten i litt dårlig vær. Må selvfølgelig kjøres inn, og jeg har ikke hatt tkd eller mulighet til å leke noe særlig i den, annet enn litt øving på kanting og "hip snap" i forbindelse med at jeg skal lære meg å rulle. Men det er helt klart en kajakk jeg kan vokse som padler i.

Har gjort litt tilpasninger på den som slange på dekksriggen, støpt inn saksesplinter (a la Marius Engelsen) bak i dagluken for sikring av viktig bagasje i fall jeg skulle miste luken, fikset så håndtakene henger løst, fått navn i cockpiten slike ting. Må kjøpe meg nytt tau til dekksriggen, da den ble litt stram når jeg tredde på slanger. Vil ha reflekstau også.

Gleder meg til å padle mer med denne utover høsten og vinteren. Bilder kan sees på instagrambruker enjoy.paddling.
DN-2

Return to Kajakker