Tørrdrakt vs kombinasjon av tørrtopp/-bukse

Tørrdrakt vs kombinasjon av tørrtopp/-bukse

Postby jim_smyth » 12 Nov 2020, 12:59

Hei.
Her kommer et tema som sikkert er diskutert tidligere, men hør meg ut.

Jeg har idag 2 våtdrakter fra Oneill, en 3mm Reactor og en 5mm Epic. Dette suppleres med 3mm sko og hansker og en neoprenhette eller lue.
Løsningen med 5mm drakt har jeg badet i sjøen med i 30min uten problemer midtvinters (dog med sol og vindstille). Blir ikke kald annet enn det første vannet som trenger inn i åpningene.

I hovedsak er jeg fornøyd med våtdraktløsningen min, men det er litt tråkig å være gjennomvåt på innsiden av svette og vann. Jeg har også tenkt på å skaffe meg en padlejakke for å bøte på vindkjølingen når armene er våte av saltvann og det blåser litt.
I tillegg er vel våtdrakten litt tyngre å bruke når man padler lengre turer enn det tørrdraktløsningene ville vært?? (her vet jeg jo ikke).

På meg virker det som at tørrdrakt/topp/bukse er det som virkelig gjelder i vinterhalvåret. Ser at så godt som alle i klubben bruker tørrklær fremfor våtklær (ikke at jeg er så aktiv der ennå, men ser bilder på Facebook). Klubben sier at vi selvfølgelig skal bruke tørrdrakt i dette halvåret (men lurer på om de glemmer at alle løsninger som hindrer deg i å dø er innafor).
På forumer leser jeg også at tørrdraktlivet er en helt annen verden i forhold til våtdraktlivet. Alt dette gjør at jeg vurdere å skaffe meg noen tørre skallklær også.

Så hva bør man velge? Hel tørrdrakt eller delt i topp/bukse?
Sikkerhetsmessig valgte jeg opprinnelig våtdrakt siden tørrdrakter tydeligvis spjærer når du minst venter det (skjønner det ikke er tilfellet, men latexmansjetter har jeg derfor valgt å vurdere dårligere enn neoprene). Våtdrakter virker tryggere.
I en hel tørrdrakt vil jo hele drakta bli fylt med vann om noe går galt.
I en delt drakt vil bare deler av drakta bli fylt med vann, men vanninntrengning i midjen (selv uten catastrophic failure) er kanskje et problem som også må vurderes. Vil håpe at topp og bukse fra samme leverandør minimerer dette problemet?

Prismessig ser en delt draktløsning ut som billigere enn hel tørrdrakt.
I tillegg kan en tørrtopp brukes som padlejakke også?? Kanskje med hel våtdrakt under eller en longjohn.

Tar gjerne synspunkter rundt hel og delt drakt, altså...
Hva ville/har du gjort??
Mvh Daniel

Seabird Scott MV HDPE
Selvlagd grønlandsåre:)
jim_smyth

Re: Tørrdrakt vs kombinasjon av tørrtopp/-bukse

Postby hotshot » 13 Nov 2020, 09:51

Hei, fint tema som tåler oppfrisking! Jeg er enig i det meste av dine tanker.

Jeg har bedrevet forskjellige former for vannsport til og fra i mange år, så har opplevd utstyrsutviklingen på kroppen.........
Begynte padlingen i 5mm våtdrakt. Det funka jo forsåvidt på et vis, og surfere og fridykkere benytter fortsatt noe lignende.
Verdt å nevne: mye av varmetapet med våtdrakt skyldes "wind-chill" pga. fordampning fra overflaten. Derfor har yttersiden av drakten betydning. Utsiden bør helst være glatt. Utvendige ruglemønster og særlig tekstil øker fordampningen. Ulempe med glatt overflate er at den lett får skader. Dykkere som oppholder seg under vann hele tiden, har andre forhold rundt dette enn oss som er vekselvis i vann/luft.

Gode padlere holder seg stort sett i båten, og det betyr at det meste av eksponeringen gjelder overkroppen. Derfor hjelper det mye med en jakke utenpå våtdrakten. Det er billig og selv en "vanlig" padlejakke funker, selv om tørrtopp er best hvis man går rundt. Selv bruker jeg en romslig våtdrakt til padling pga. bevegelsesfrihet. Det betyr lekkasjer og sirkulasjon, og da er det en fordel med en ytterjakke med tette mansjetter i alle åpninger. Dobbelt skjørt i jakken gir bedre tetting mot spruttrekket.
Tradisjonelt har mange brukt "Long John" uten ermer for å gi bevegelighet, og da blir jakke med undertøy (ullgenser/fleece) helt nødvendig.

Fortsettelse følger
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Marius Engelsen » 13 Nov 2020, 11:12

Jeg mener at man blir en bedre padler av å eie en tørrdrakt. Fordi da tør man kante kajakken til den kan går rundt, man øver på redninger/rulle uten å bli våt og man kan gi bånn gass i bølger og under surfing. Det orker jeg ikke hvis jeg blir våt når jeg går rundt.

En kombinasjon jeg ofte bruker til tur er padlejakke (tette armmansjetter og lufteåpning i hals), sammen med en padlebukse med integrerte sokker. Det fungerer utrolig bra til tur, men man blir litt våt om man går rundt. Det blir ganske "rulletett" om man strammer halsen og tar på hetten, men det blir ikke badetett. Tørrtopp ser jeg ikke noe poeng i å bruke til havpadling, da vil en tørrdrakt være mye bedre.

Om sommeren byttes buksen ut med neoprenbukse/shorts, og jakken tas av når det er t-skjorte vær.
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Postby hotshot » 13 Nov 2020, 16:26

Ikke noen vesentlig forskjell på hvordan de fleste opplever løsningene slik jeg ser det.
Det handler bla. om man syns det greit å være våt så lenge man ikke fryser.
Om forholdene og om man har "planer" om å velte/rulle.
Om man tenker å gå i land, og hvor ofte.
Om man har tilgang på assistanse eller er på "self-support" ekspedisjon.
Hvor hardt man skal jobbe for å holde varmen.

Et fenomen som fortjener oppmerksomhet, er våtdrakt/komfort/nedkjøling. Min erfaring sier at våtdrakt i kaldt vær/vann uten tilleggs-isolasjon bør være 5 mm med forbehold om nyere "patenter" som kanskje isolere bedre. Våtdrakter "lurer" kroppen til å tro at man er godt beskyttet pga. behagelig temperatur på hudoverflaten. Dette kobler ut beskyttelsesmekanismene, slik at når man til slutt begynner å fryse, er man skikkelig innvendig nedkjølt og har lite reserver igjen. Kjernetemperaturen påvirkes og man trenger tid og helst ekstern tilførsel av varme for å hente seg inn.

Hovedforskjellen ligger ellers i undertøyet: jeg er flasket opp med full våtdrakt, og bruker det under "skallet". Normalt vil det si 3 mm våtdrakt som fåes billig feks. hos Europris, XXL osv. Er det kaldt, supplerer jeg med undertøy . Poenget er "livsforsikring"; jeg har opplevd padlevenner som har måttet avbryte turen pga. revnet tørrdrakt uten annet enn fleece undertøy i den kalde årstid.

Jeg opplever også hel tørrdrakt som tettere/tørrere enn delt bekledning, selv om det hjelper med en "labyrint" bestående av, innenfra:
våtdrakt / tørrtopp-indreskjørt / sprut-trekk / tørrtopp ytterskall. Men selv dette lekker litt ved svømming.

Men det er en faktor til: å holde vann ute av båten. Enkelte heldrakter har et ytre skjørt som ligger utenpå sprut-trekket for å holde båten tørr.

Alt dette er bare relevant hvis man går rundt. På rett kjøl er det som Marius sier, ikke så nøye med helt tett hals osv.
Håndleddsmansjetter og god tetting i livet er derimot bra å ha uansett omstendigheter.

Fastmonterte sokker er ikke jeg så veldig begeistret for, og de bør IKKE være av latex.
Evt. neoprenSTØVLER er fint i kulda. Sjekk at skaftene ikke blir for trange, men heller ikke lagrer for mye vann!

Jeg ser helst neopren el.lign. i alle mansjetter, og regulerbar halstetting er fint. Ja, det finnes.

Så har vi toalett-problemet: tørrdrakt bør ha tisse-luke, og undertøyet ta høyde for det samme. Her har vi en viktig svakhet ved hel våtdrakt med glidelås på ryggen! Aktuelle løsninger er Long John med glidelås foran, todelt våtdrakt (neoprenbukser er relativt utbredt, jakker finnes med og uten glidelås) eller bare fleece. Long John uten glidelås er altså et potensielt problem. Jentenes situasjon er et eget kapittel, egne løsninger er tilgjengelig.

Vi har altså "pest eller kolera" og da blir det debatt! Jeg velger etter forhold: Innser at hel tørrdrakt gir komfort om vinteren. Men verdsetter delte løsninger pga. pris og fleksibilitet, bla. med at man kan velge fabrikat og størrelse uavhengig på bukser og jakke. Og ikke velg for smått og trangt!

Til slutt en faktor:
Tilgjengelighet! Ikke alle steder du får kjøpt det du ønsker deg, og vanskelig å vurdere størrelse og passform på postordre uten å prøve på kroppen. På dette området har jeg alltid opplevd selgere som pågående og pushy. Det ender ofte opp med at man kjøper det som faktisk finnes å få kjøpt og evt. lar seg friste av gode tilbud.
hotshot

Postby Marius Engelsen » 13 Nov 2020, 16:39

Ikke i noen av kajakkene mine er det plass til neoprenstøvler på bena. Sokker i draktstoff synes jeg er best på drakten, og tynne neoprensko utenpå. Ullsokker på bena.

Dobbet liv/ekstra skjørt på en tørrdrakt ser jeg på som en ulempe. Det er bare ekstra stoff/vekt/klammere. Så lenge man har hel tørrdrakt er ikke litt vann som kommer inn i båten av noen betydning ved rulling. Ved bruk av padlejakke+bukse er derimot dobbelt liv på jakken fint å ha synes jeg.

Med tørrdrakt uten dobbelt liv, neopren-spruttrekk, og vesten utenpå, kommer det inn lite vann i kajakken.

Tisseglidelås satt jeg inn i min drakt. Padler man kun korte turer, eller i greit vær klarer man seg uten tisseglidelås. Men på lengre turer er det utrolig greit å slippe å kle av seg vest og drakt for å tisse. Det blir kaldt med en gang man går ut av kajakken om vinteren.
Marius Engelsen

Postby jim_smyth » 14 Nov 2020, 17:12

I forhold til bekledningen jeg har idag så er målet å holde meg tørrere, og gjerne helt tørr. Det gjør det mer praktisk når jeg skal kjøre et sted og padle fremfor å starte hjemmefra. Slipper å skifte alle plagg og nedkjøling både på og av sjøen. Enklere ved klubbpadling når man stopper for rast og bålhygge eller lunsj siden man slipper å skifte til tørt. Å være våt eller klam i 5-6 timer merkes etterhvert.

Også er det antakeligvis tyngre å padle med våtdrakt, men det er ikke så viktig sånn jeg padler.

Etter å ha kikket på utenlandske forum så er stemningen tydelig for tørrDRAKT fremfor topp og bukse om man skal sikre seg å være tørr, og særlig i kaldere strøk som her.

Har blinket meg ut Palm Bora så langt, men hadde foretrukket neoprenmansjetter (uten at jeg har noen erfaring med dette).
Det blir en avsporing, men tar gjerne imot tips.
Mvh Daniel

Seabird Scott MV HDPE
jim_smyth

Postby jim_smyth » 14 Nov 2020, 17:12

Dobbelpost
Mvh Daniel

Seabird Scott MV HDPE
jim_smyth

Postby Marius Engelsen » 14 Nov 2020, 17:17

jim_smyth wrote:I forhold til bekledningen jeg har idag så er målet å holde meg tørrere, og gjerne helt tørr. Det gjør det mer praktisk når jeg skal kjøre et sted og padle fremfor å starte hjemmefra. Slipper å skifte alle plagg og nedkjøling både på og av sjøen. Enklere ved klubbpadling når man stopper for rast og bålhygge eller lunsj siden man slipper å skifte til tørt. Å være våt eller klam i 5-6 timer merkes etterhvert.

Også er det antakeligvis tyngre å padle med våtdrakt, men det er ikke så viktig sånn jeg padler.

Etter å ha kikket på utenlandske forum så er stemningen tydelig for tørrDRAKT fremfor topp og bukse om man skal sikre seg å være tørr, og særlig i kaldere strøk som her.

Har blinket meg ut Palm Bora så langt, men hadde foretrukket neoprenmansjetter (uten at jeg har noen erfaring med dette).
Det blir en avsporing, men tar gjerne imot tips.

Ursuit AWS har jeg, den har gode tette neopremansjetter. Jeg har satt inn tisseglidelås, dette kan bestilles hos noen.

Bora ser bra ut, og med solid stoff. Tynne lette drakter tåler alt for lite.
Marius Engelsen

Postby hotshot » 16 Nov 2020, 00:51

Som nevnt innledningsvis i tråden, så finnes det flere beslektede diskusjoner .
Totalt sett tror jeg vi nå har beskrevet de fleste aktuelle detaljer og elementer .
Jeg kan nevne noen flere valg; som vanlig får du dem ofte "servert på et fat" når du har valgt et plagg.
Får ikke hjelpe at det blir litt reklame for enkeltprodukter. Utstyrsvalget ender til slutt med noen favoritter

Hel tørrdrakt:
Plassering av glidelås skulder/nakke eller skrått over kroppen foran. Jeg liker det siste best.
Glidelås metall eller plast, metall er solid, men er tungt og tregt å betjene.
Innvendige seler eller stramming i livet for å holde drakta oppe. Jeg opplever seler som rotete, spruttrekk holder også drakten på plass.
Føtter: mansjetter i ankelen muliggjør tømming, forekommer sjelden på hel tørrdrakt. Faste føtter, jeg liker tørrdraktstoff best, latex er sårbart.

Tørrtopp/Tørrdrakt
Halsmansjetter, justerbar neopren/glideskin, se feks. Hiko Rogue som er billig og bra med strikk som justeres i nakken.
https://www.westsystem.no/p/13324/hiko-rogue-padlejakke

Og så, en variant som sjelden nevnes og som gjør meg både skeptisk og nysgjerrig: TUILIK!
Dette er en kopi av den tradisjonelle Inuit løsningen. Enkelte er svært begeistret og jeg får lyst til å prøve:
https://www.yourvismawebsite.com/kajakk ... aer/tuilik
Mulig ulempe: Alt i ett gir svært lite tilpasningsmulighet. Hodestørrelse?? Slakk i livet = lekkasje?
Det kan virke som den bare lages for små sittebrønner?

PALM alternativ som antagelig er vanskelig å skaffe i Norge:
https://palmequipmenteurope.com/blog/20 ... o-awesome/
Ingen hette, basert på Palm sine jakker og spruttrekk. Kanskje et gjør det selv prosjekt?
hotshot

Return to Bekledning