Tuiliq, uten vest??

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

Tuiliq, uten vest??

Postby Marius Engelsen » 16 Nov 2020, 14:24

Jeg driver å planlegger en Brooks Tuiliq til jul.

Denne er i 3mm neopren, og har omtrent samme oppdrift som en padlevest. Med veldig sikre ruller, er det kanskje ok å padle uten vest i forhold som mestres bra? Padler man med Tuiliq skal man uansett være så god at man ikke skal havne i vannet.

Oppdriften er der med all neoprenen, og den tiden jeg drev mye med båt var det ikke snakk om å bruke vest når vi kjørte rib med tørrdrakt, man fløt som en dupp uten vesten, også når vi hoppet ut i fart i forbindelse med mann-over-bord øvelser. Ellers brukte jeg godkjent kjeledress med flyteelement til tider, og det er pyton å svømme med.
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Re: Tuiliq, uten vest??

Postby qussuk » 18 Nov 2020, 16:02

Jeg har erfart at Brooks tuilliq absorberer en del vann etter en del tids bruk. Du kan derfor ikke stole på oppdriften i materialet i lengden. Oppdriften er delvis betinget i luft som er fanget i plagget. Hvis man får bruk for rullen som redningsteknikk, kan det være at forholdene er mer krevende enn forutsett. Da er man gjerne også sliten med fare for at rulleteknikken ikke sitter som under kontrollerte forhold. Du bør derfor være kledd for en «wet exit». Det kan være en nyttig erfaring å prøve seg på en svømmetur med kajakken på slep når man er iført tuilliq.
Tahe Greenland T, Valley Rapier, Grumman Eagle
qussuk

Postby Marius Engelsen » 18 Nov 2020, 17:10

qussuk wrote:Jeg har erfart at Brooks tuilliq absorberer en del vann etter en del tids bruk. Du kan derfor ikke stole på oppdriften i materialet i lengden. Oppdriften er delvis betinget i luft som er fanget i plagget. Hvis man får bruk for rullen som redningsteknikk, kan det være at forholdene er mer krevende enn forutsett. Da er man gjerne også sliten med fare for at rulleteknikken ikke sitter som under kontrollerte forhold. Du bør derfor være kledd for en «wet exit». Det kan være en nyttig erfaring å prøve seg på en svømmetur med kajakken på slep når man er iført tuilliq.

Neopren har lukkede celler, det burde kun være i ytterstoffet at den trekker vann, og evt inn i cellene som er kuttet i overflaten?

Jeg tenker at en velt alltid kan skje pga. uoppmerksomhet, og da er det greit å rulle opp.

Jeg var ute i 12,9 m/s vind og rotesjø på en liten padletur/surfetur i dag. Hadde en uplanlagt velt, det gikk fint å rulle opp, men jeg hadde «varmet opp» med en del ruller i brytende bølger først, og på å skifte side under vann. I sånne forhold vil jeg trolig alltid bruke tørrdrakt og spruttrekk, for da er risikoen for wet-exit større.

Jeg synes det virker vanskelig å kle seg behagelig med Tuiliq hvis man skal kle seg for wet exit. Tørrdrakt/full våtdrakt under tuiliqen viker alt for varmt! Og da må det være mye bedre å bare padle med tørrdrakt og spruttrekk?

Jeg padler ofte med tørrbukse med sokker, da siver det inn vann i tilfelle wet-exit. Å padle med ett lag ullundertøy, tørrbukse og tuiliq blir noenlunde det samme tenker jeg, men man blir fortere våt om man må ta wet-exit.

Men helt klart, man bør forsøke å svømme med tuiliqen. Det kan gjøres på slutten av en padletur med tørt skift på land.

Jeg kommer nok ikke til å svømme med kajakken på slep. For klarer jeg ikke en redning, er det for dårlige forhold til å slepe kajakken, den vil blåse avgårde og trekke meg etter.

Så jeg tenker at tuiliqen er fin å bruke til turpadling i greie forhold, om man kler seg etter komfort under. Eller blir en Brooks tuiliq for varm uansett?
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Postby qussuk » 18 Nov 2020, 21:25

For min del regner tuillik dom rullebekledning mer enn turbekledning. Vestpåbudet er også noe man må ta med i betraktning.
Tahe Greenland T, Valley Rapier, Grumman Eagle
qussuk

Return to Annet Utstyr