Bølgelek på Hellestø

Bølgelek på Hellestø

Postby Neptun » 20 Oct 2009, 11:29

Vi var 8-10 stk som var ute i fantastisk vær og koste oss i brytende bølger på Hellestø lørdag i forrige uke.
Har lastet opp en liten snutt her:

http://www.youtube.com/watch?v=sAupJOl4Ppc
Valley Nordkapp LV - Necky Chatham 16 - Tiderace Xplore - Think Legend surfski
Neptun

Re: Bølgelek på Hellestø

Postby havhest » 20 Oct 2009, 11:39

Fin film, Neptun! ;)
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Postby Ringperm » 20 Oct 2009, 14:32

Tøff film Neptun.

Nå angrer jeg nesten på at det ble solskinnstur rundt usken og rast på teistholmen i stedenfor å ta turen til Hellestø og leke meg.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby Neptun » 20 Oct 2009, 14:39

Ringperm wrote:Tøff film Neptun.

Nå angrer jeg nesten på at det ble solskinnstur rundt usken og rast på teistholmen i stedenfor å ta turen til Hellestø og leke meg.

Ringperm - du får bli med neste gang....Bygger seg opp til kuling nå, kanskje det kan bli litt bølgepadling utover i uken?
Neptun

Postby Sven K » 20 Oct 2009, 16:03

oh..jeg blir helt sjuk....nydelig.man blir helt hekta på det der...
her er noen tøffe bølger.."southeast tasmania, storm cray fish" you tube.
liten/full storm, sikkert ganske "fersk" tøffe bølger. begrensa fetch så ikke fully developed sea..
skulle vært moro å prøvd seg i slik vind hvis man fant et "sikkert sted"
beklager at jeg ikke har lært å lage linker.. synes det er veldig lærerikt å studere havet..
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby Ringperm » 20 Oct 2009, 17:06

Neptun wrote:
Ringperm wrote:Tøff film Neptun.

Ringperm - du får bli med neste gang....Bygger seg opp til kuling nå, kanskje det kan bli litt bølgepadling utover i uken?

Skal ikke se bortifra at det kan bli aktuelt :)
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby Sven K » 20 Oct 2009, 17:26

hm..hvordan blir forholdene der dere er i kuling? hvilken retning er best og slikt?
dere ligger jo utsatt til. var å oppi fyret på lista i storm engang jeg hadde kaste kurs i traktene...
er det langgrundt? hvordan er strender og slikt i feks liten storm...
slike erfaringer er artig . det er viktig å vite endel om slikt for oss, samt å få erfaring.
det mest realistike mht storm er vel å finne et sted med begrensa fetch bølgene ikke blir for tøffe..en bølge kan godt være 100m høy for min del bare de ikke bryter , men hvis de kommer rullende tett som i liten storm krappe og jævlige,da bør man kjenne sin besøkelses tid...
jeg kjenner en padler som mener han var ute i 23 msek...det er kraftig, på havet...
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Neptun » 20 Oct 2009, 19:21

sven kalmar wrote:hm..hvordan blir forholdene der dere er i kuling? hvilken retning er best og slikt?
dere ligger jo utsatt til. var å oppi fyret på lista i storm engang jeg hadde kaste kurs i traktene...
er det langgrundt? hvordan er strender og slikt i feks liten storm...
slike erfaringer er artig . det er viktig å vite endel om slikt for oss, samt å få erfaring.
det mest realistike mht storm er vel å finne et sted med begrensa fetch bølgene ikke blir for tøffe..en bølge kan godt være 100m høy for min del bare de ikke bryter , men hvis de kommer rullende tett som i liten storm krappe og jævlige,da bør man kjenne sin besøkelses tid...
jeg kjenner en padler som mener han var ute i 23 msek...det er kraftig, på havet...

Forholdene i min lekegrind, som er utenfor Stavanger er veldig varierende på ulike vindretninger. Det er kort avstand til Kvitsøyfjorden som er portalen til Nordsjøen, her ute er det friskt uansett vindretning. Så har vi Ryfylke-fjordene like i nærheten, der man kan finne ly for vær og vind, eller bli eksponert for naturkreftene dersom man ønsker det.
Mellom havet og fjordene finnes en rekke øyer, holmer og skjær som gir muligheter for å finne shelter dersom man føler for å trekke seg litt tilbake hvis det blir for friskt.
Filmsnutten fra Hellestø ble tatt under rolige vindforhold, bølgene var etterdønninger fra kulingen som gikk dagene i forkant....
Du må visst ta turen vestover, Sven..... :) ;) ;)
Neptun

Postby Sven K » 20 Oct 2009, 20:43

jeg må nok det,ja..jeg får ta en kajakk på toget..det burde være mulig.jeg har aldri hatt lappen...oslogutt veit du..
dere må jo ha drømme forhold...ikke så sinnsykt heavy som stad..uti der tror jeg det er farlig...hehe
huddevika o.l. er sikkert knall, eller...?
trenger ikke hawaii når vi har lista og stad.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby PilOgBoge » 31 Oct 2009, 17:08

Er det Hellestød på Finnøy, det her?

Nydelige bølger, ihvertfall! For en opplevelse....

Men Lista, der er det ikke lett å finne fine bølger. Etter tre fire bomturer mener ihvertfall jeg det. Fin strand, men inne på bukta er det gjerne lite futt.
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Next

Return to Hav-/Turpadling