Når man plutselig går rundt... Ooops...

Når man plutselig går rundt... Ooops...

Postby Miamaria » 20 Oct 2009, 20:39

Det ble litt snakk om det å gå rundt (gjerne uten at det var planlagt) i tråden om drakter, tenkte kanskje det er lurt å ha egen tråd så ikke det sklir helt ut i den andre? Ja, for det står i boka jeg fikk i posten i dag at alle padlere velter før eller siden, så det lønner seg å "trene" på forhånd så man er sikker på å mestre situasjonen.

Jepp, man "går rundt ja. Jeg husker fra kurset (7 år siden) at det gikk forbausende raskt. Man skvatt ut av kajakken før man hadde fått med seg at man hadde gått rundt. Ja, ho eine kan jeg sverge på hadde hodet over vann allerede før den var skikkelig rundt...

Vel, nå endte jeg i vannet for et par helger siden. Kan ikke si jeg heeelt kjenner meg igjen i at det er så fryktelig god tid. Første jeg tenkte var at nå drukner jeg jammen, det var nå litt tidlig på andre turen - søren klype. :lol: Og så oppdaget jeg at hæ, jeg sitter jo fast! (Det gjorde jeg jo ikke på kurset.) Røska i en stropp som gikk tvers over spruttrekket, men neida det hjalp ingenting - satt godt fast det trekket... Så måtte jeg se etter hempa (som man da SKAL røske i), og håpa at den var på utsiden... Ooops, fri for luft... (Når man sitter der akkurat på bikkepunktet så holder man jo pusten i det idiotiske håp at man da ikke går rundt likevel...) Fant heldigvis hempa akkurat da og fikk røska meg løs og opp til overflata fort som f.

"Bergingsmannskapet" mente jeg hadde vært bare 10 sekunder under, cirka. He he, ikke lenge jeg klarer å holde pusten. ;) Men god tid? Sånn direkte god tid? Nja. Føltes ikke akkurat sånn! :lol:

Men jeg drukna slett ikke. :mrgreen: Og det ER greit å vite at man ikke får panikk. Og neste gang får jeg vel bedre tid, når jeg slipper all den tenkinga...
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Re: Når man plutselig går rundt... Ooops...

Postby Sven K » 20 Oct 2009, 21:16

det der med hempa er ultra viktig...en jeg kjenner ..topp roer, velva med hav kajak på stille vann og 2m dyp..han holdt på å drukne...
du får mye dårligere tid når du er stressa eller får panickk..oksygenet forbrukes fortere trur eg..tren mer på velting...det er viktig.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby Per » 20 Oct 2009, 21:28

:)
Last edited by Per on 21 Feb 2010, 10:19, edited 1 time in total.
LET THE GOOD TIMES ROLL

Dagen er ikke helt den samme uten ...........Baffin og Shuna
Boreal Baffin P1
Skim Braveheart
Klassisk Grønlandsåre
Werner Shuna
Per

Postby Miamaria » 20 Oct 2009, 21:39

Det er nok sant ja, viktig å trene. Jeg ville trodd jeg fikk panikk hvis jeg velta uten å ha friska opp først - da hadde jeg nok fått trøbbel. Men det gikk bra, heldigvis. Så er terskelen for å trene blitt litt lavere også, antagelig. Nå husker jeg litt bedre at det ikke er så ille. :)

Ikke minst fikk jeg meg en god påminnelse (som jeg nok kommer til å huske en stund) om at jeg må passe på at hempa er utenpå. Den har mest lyst selv til å legge seg inni. :evil:
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby oivind » 20 Oct 2009, 21:48

Da jeg gikk rundt på jomfruturen sist søndag så gikk det veldig fort. Var nesten så jeg ikke trodde at det kunne skje. Årsaken var overmodig kanting og totalbom på støttetak når jeg først gikk over grensen til båten.
Jeg har jo gått et par måneder og lest kajakk-teori fra bøker og nettet og flommet jo over av ting som jeg skulle prøve. Etter velten skjønte jeg at jeg fikk heller prøve meg med litt basic padling først :oops:
Er vel som regel padlerens overvurdering av egne evner som fører til slike velter...

Hilsen Øivind
oivind

Postby Kvase » 20 Oct 2009, 22:34

Helst tren på velt i lag med noen den verste historia jeg har hørt hvar om en kar i asker som drukna ca 5 meter fra kaia mens folk drev på med sitt rett på land dette var også dessverre uten for en kajakk klubb mens kona sto på land å så på og ikke forsto hva som skjedde der ute trening trening med med fler tilstedeværende.
Selv ble jeg overaska over en sidebølge med kastevind og hele pakka da jeg skulle krysse over fra Hove retning Revesand
en kald påskedag for noen år siden uten tørrdrakt å fytte rakkeren det ble en kald svømmetur.
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby Joker » 20 Oct 2009, 22:39

Miamaria wrote:Røska i en stropp som gikk tvers over spruttrekket, men neida det hjalp ingenting - satt godt fast det trekket...

Har alltid hatt stropp tvers over spruttrekket og synes det er best. I høst kjøpte jeg et trekk uten denne stroppen og bare en slapp hempe fremme, og den stoler jeg ikke på for fem flate øre. Skal vedde på at den kan bli vrien å få tak i med tykke neoprenvotter. Jeg har derfor knytt fast en trekule i hempa så jeg har noe å ta i når jeg skal ha av trekket.

Ellers har jeg gått en god del rundt i høst. Til og begynne med var det litt guffent, men nå har det blitt mye mindre nifst. Har prøvd på rulling, støttetak, kanting osv, osv. Er jo forberedt på å gå rundt så jeg har godt med luft når jeg tipper. Hvordan det er å gå rundt med "tomme" lunger vet jeg ikke. Har ikke blitt så dreven at det har vært fristende å prøve ennå.
Joker

Postby Miamaria » 21 Oct 2009, 06:47

Stroppen hadde sikkert funka hos meg og, hvis den a) hadde vært strammere og/eller b) jeg hadde tatt tak nærmere et av festene. Helt enig i at den hempa kan være vrien å få tak i, jeg hadde litt flaks der. Men jeg var jo tom for luft så jeg MÅTTE ha tak i den, sjekket nok grepet godt før jeg røska ja. ;)

Det der med luft håper jeg å ha lært noe av. En ting er at det ikke var noe lurt å holde pusten når jeg så at det holdt på å gå galt, men det er heller ikke noe lurt å sukke og si neeeei... idet man ser at det går gærne veien. :lol: Jeg har en plan om at hvis jeg ser at jeg kan gå rundt flere ganger, så skal jeg heller puste meg opp så godt det går.

Vi får se, sist hadde jeg jo en plan om å holde meg på oversiden av vannflaten, men det gikk jo ikke. :lol:
Padlebloggen min
Miamaria

Postby Kvase » 21 Oct 2009, 07:06

Kjøp en golf ball bor et 6 mm hull gjennom fest den fast i hempa det er fint om golfballen er av den florafarga typen da man ser den lettere under vann
Golfball får mann godt tak i med kalle fingre eller massive polstra hansker/votter og koster ca 10 -20 kr selv bruker jeg litt flaggline.
Ser også båt rekvisita butikker selger div små kuler til nøkler som også er godt egnet til det samme.
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby Ringperm » 21 Oct 2009, 07:41

Jeg bruker en stor karabinkrok i hempen. Denne blir dratt ned mot havbunnen og ikke opp mot overflaten når du henger opp ned, og dermed enklere å få tak i. Strekk bare armen rett frem, og du vil få et godt grep..

I tillegg så er denne kroken ett å feste i vesten slik at du får spruttrekket bort fra beina når du er på land, og/eller når du skal sette deg ned i cockpitten igjen.

Enkelt og genialt, om jeg skal få si det selv :D
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Next

Return to Hav-/Turpadling